TÊTE-À-TÊTE MED SPEEDWAY-THOMAS

Vi har fått finbesök av Thomas H. Jonasson på Malmökontoret.
Han ger svar på frågor som vi tycker är väldigt intressanta och relevanta,
inte minst för oss själva utan även för er.

 

  1. Vad innebär ett samarbete med dig och SSM (Sagari Sports Management)?
    Samarbetet som är nytt för båda parter, är framförallt först och främst spänning och personligen som talesman för THJ Racing, så har innebörden en viss stabilitet som ger trygghet i våra mål, visioner och riktning. Samtidigt visar det intresse som gör hela samarbetets värdegrund hållbart och med det höjs förutsättningar för succé

 

  1. Vad är det som driver och inspirerar dig som speedwayförare och vad var det som fick dig att komma in på Speedway?
    Vi tar det sistnämnda först, så var det min pappa som fick in mig på speedwayen. Han var en funktionär och hjälpte till på banorna när han var lite yngre och på det sättet växte jag mer eller mindre upp på speedwaybanan i Vetlanda som liten. Där jag började jag cykla på cykelspeedwaybanan som fanns där. En liten rolig grej när jag var fem eller sex år, då var Sportspegeln där och gjorde ett reportage, varpå då de ställde en hypotetisk fråga till sin tv-publik: -Kan detta vara Vetlandas nästa stora stjärna. Man kan väl säga att jag blev det väl på sitt sätt. Men det som driver mig är hela processen att vara en professionell speedwayförare, livsstilen, körningen där vi ska fatta snabba och impulsiva beslut, resandet från det ena landet till det andra landet och vi ska köra med samma person för att sedan köra mot honom i ett annat lag (man kan representera flera lag i olika ligor, (red anm.)). Processen att vara en professionell speedwayförare är drivkraften men självklart också att man har ögonen på priset, the end result och det är ett individuellt VM-guld vi går för så klart.

 

  1. Hur har du förberett dig för säsongen?
    Jag skulle vilja dela in det i tre kategorier och det är: mental träning, mental träning kombinerat med fysträning och om och uppbyggnad av mitt team. Där har vi satt kompetens och ansvarsområdesfördelning så att rätt man är på rätt plats. Detta är för att motverka så att man t.ex. inte har någon som skruvar åt en skruv för hårt som kanske inte ska skruvas hårt.  Det kan låta obetydligt men det är väldigt viktigt eftersom det är små marginaler i sporten som kan ha en avgörande betydelse.

 

  1. Vad känner du skiljer sig mest med att tävla i Sverige, respektive Polen?
    Framförallt är det trycket på publik. I Sverige kan det vara från någonstans mellan tre och femtusen åskådare. Att t.ex. vinna ett heat i Sverige gratuleras du med applåder medan i Polen inför tio till femtontusen kan du lägga till publikens extas som ytterligare ökar känslan. Det blir en mäktig känsla men så är också speedwayen väldigt mycket större i Polen kontra Sverige.

 

  1. Hur har speedway förändrat dig under din karriär?
    Den har förändrat mig på många sätt skulle jag vilja säga. Allting binder sig nog till att jag har förändrats på det sättet att jag kan leva i nuet och att jag kan vakna upp tacksam på morgonen över att få ytterligare en dag i livet som professionell speedwayförare. Jag skulle vilja säga att man har kommit till insikten att man blir bättre version av sig själv år efter år och det är en insikt som är väldigt värdefull. Det är väl det som är den största förändringen skulle jag vilja säga, tacksamhet och insiktsfullhet som jag har tagit förgivet.

 

  1. Vad tror du är den svåraste utmaningen under rådande pandemin?
    Det är från lite olika aspekter men tar man från mitt perspektiv som förare, så är det allt resande. Vi behöver negativ Covid-19-prover varje gång vi reser igenom ett nytt land och samtidigt ha koll på att teamet sköter det också., så att inte jag står där ensam för att t.ex. vår mekaniker inte kunde uppvisa ett negativt prov vid inresandet.
    Det kommer kanske bli en utmaning men förhoppningsvis sker en automatisering under säsongen och desto fler race vi kör, desto mer kommer vi att komma in i det. Sen kan man se det ur klubbarnas perspektiv, de får i dagsläget bara släppa in ett antal baserat på hur många sittplatser de har. Det innebär intäktsförlust för dem men samtidigt måste jag tillägga att C-more kommer att sända alla matcher. Jag känner självklart sympati för dem som inte kommer kunna gå på match men man kan se det live på TV, vilket i sig kan öka intresset för Speedway på sikt.

 

  1. Vad är det viktigaste du har lärt dig under din tid som professionell speedwayförare?
    Det är nog tack vare alla minor som jag har gått på som jag har fått lära mig hur viktigt det är att välja klubb och vilka inom klubben man ha att göra med. Som sagt det är en hel del minor jag har gått på, inte för att jag är blåögd men kanske mer att jag var naiv, trodde och litade på folk lite lättvindigt. Det har gjort att jag har blivit mer observant och uppmärksammad person. Ett exempel var 2014 där jag hade fodring på 1 miljon och klubben hade inte pengarna. De sa ingenting, utan de sa bara att jag skulle komma förberedd inför en match med mitt team och cyklarna, du måste vara redo att köra och då kommer du att få pengarna. Som det professionella team vi är sa vi att det inte var några problem. De har då samtidigt lovat oss pengarna och detta är en historia som har uppdagats förut. Det är det jag menar att man har blivit mer observant och lärt sig av dem många minor man har gått på.

 

  1. Vilka klubbar kommer du representera i år?
    Det är tre klubbar som jag kommer att representera. Piraterna från Motala i Elitserien även kallad för Bauhausligan, sen Valsarna från Hagfors i Allsvenskan och slutligen Lokomotiv Daugavpils i polska ligan. Utöver det satsar jag på långbane-VM. Långbana skulle jag vilja säga är som en storebror i speedwaysammanhang just för att banorna är mycket större, upp till 1000 meter. Man kör även på travbanor och sen banor som är 600 – 800 meter långa. Cyklarna är byggda lite annorlunda och går otroligt mycket snabbare, uppemot 180 – 190 km/h. Vi kör då 4 km tävlingar och med tanke på hur mycket längre banorna är, så är det en väldigt mäktig känsla.

 

  1. Var du tror du vi kan se dig i slutet av säsongen?
    Tack vare att SSM har skapat stabiliteten åt oss kan jag säga att vi kommer uppmärksammas som ett av de mest professionella teamen. Samtidigt personligen tror jag med ett starkt självförtroende på att jag kommer vara den speedwayföraren som har tagit det största klivet, snittmässigt baserat på föregående säsong, alltså ranka upp mig själv.